Rozwój osobisty

Jak w kulturalny sposób zwrócić komuś uwagę?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis
Jak w kulturalny sposób zwrócić komuś uwagę?

Spotykamy się z wieloma sytuacjami, gdy zachowanie innej osoby nas drażni i irytuje. Zastanawiamy się wtedy, czy możemy zwrócić jej uwagę. A jeśli tak, to jak to zrobić, aby kogoś nie urazić? Podpowiadamy, jak w kulturalny sposób przekazywać trudne, a jednocześnie delikatne informacje.

Zwracanie komuś uwagi zazwyczaj wiąże się z koniecznością przekazania trudnej, ale jednocześnie delikatnej informacji, co staje się dla nas wyzwaniem wywołującym poczucie dyskomfortu. W takich sytuacjach zadajemy sobie pytanie, czy i jak zwrócić uwagę, aby kogoś nie urazić. Niektórzy wygłaszają swoje opinie bez ogródek, stwierdzając na przykład „brzydko pachniesz, powinieneś coś z tym zrobić”, „ścisz muzykę, tego nie da się słuchać”. Tak bezpośrednie zwracanie uwagi nie jest jednak efektywną formą przekazywania komuś informacji, ponieważ przede wszystkim ośmiesza lub obraża drugą osobę. Jeśli nie chcemy sprawić komuś przykrości, musimy pamiętać o takcie i empatii podczas swojej wypowiedzi.

Jak zwracać uwagę?

Przede wszystkim postarajmy się, by nie zwracać komuś uwagi pod wpływem emocji, ponieważ te zazwyczaj są złym doradcą. Jeśli irytuje nas czyjeś zachowanie, możemy spokojnie zakomunikować: „Twoje zachowanie wywołuje u mnie zdenerwowanie. Proszę, nie zachowuj się tak w mojej obecności”. Taktowna i spokojna wypowiedź sprawi, że nasz odbiorca nie poczuje się zaatakowany, tylko będzie mógł przyjąć komunikat i odnieść się do niego, na przykład poprzez zmianę zachowania.

Podczas zwracania komuś uwagi istotne są okoliczności i odpowiednie przygotowanie. Wiemy już, że nie warto tego robić pod wpływem gwałtownych emocji. Ważne jest także wybranie spokojnego miejsca, z dala od innych, wyłączenie lub wyciszenie telefonu i zadbanie o to, aby nikt nie przeszkadzał podczas rozmowy. Jeśli zadbamy o poczucie komfortu i szacunku w trakcie przekazywania krępującej lub trudnej informacji, sprawimy, że odbiorca zachowa swoją godność i nie poczuje się urażony. Dobrym pomysłem jest także zwrócenie komuś uwagi na koniec pracy czy spotkania. Jeśli nie zrobimy tego na początku, dana osoba nie będzie czuła ciężaru przekazanej informacji przez cały dzień i na dodatek w naszej obecności.

Po przygotowaniu odpowiedniego miejsca i okoliczności powinniśmy również się upewnić, czy ktoś jest gotowy na to, aby usłyszeć jakąś uwagę na swój temat. Taktowanie zapytajmy, jak druga osoba się czuje i czy ma czas, aby porozmawiać. Nie przekazujmy swojej uwagi, jeśli nie uzyskamy na to czyjejś zgody. Druga osoba nie może czuć, że jest atakowana. Podczas rozmowy starajmy się nie oceniać i nie interpretować zachowania drugiej osoby, nie przypisywać jej złych intencji. Skupiajmy się tylko na konkretach i faktach, których nie sposób podważyć. Mówiąc, pamiętajmy, aby nie podnosić głosu i nie wyrażać się w kąśliwy czy sarkastyczny sposób. Unikajmy również uogólniających określeń, takich jak „zawsze” lub „nigdy”. Zachowajmy stabilną i swobodną pozycję ciała, patrzmy prosto w oczy rozmówcy i nie opuszczajmy przepraszająco wzroku. Dzięki takiej postawie zostaniemy odebrani jako asertywni, a nie agresywni, a odbiorca nie poczuje się zaatakowany. Gdy nasza uwaga zostanie spokojnie przyjęta, jest szansa na to, że rozmówca podejmie decyzję o zmianie swojego zachowania.

Zdjęcie główne: Christina @ wocintechchat.com/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*